К началу страницы

Україна, м. Миколаїв
вул. Троїцька (Кірова), 244

(093) 820-50-81
(068) 60-61-831
(0512) 67-51-86
(0512) 58-36-07

Магазин велосипедов "Спортэк" в Facebook   Канал 'Группы компаний Спортэк' в в Яндекс-Дзен
вул. Троїцька (Кірова), 244
(093) 820-50-81, (068) 60-61-831,
  (0512) 67-51-86, 58-36-07
Каталог Корзина 0

Підсідельний штир

Опубликовано:

Відредаговано: 07.10.2019

Підсідельний штир (ще його називають«дієслово») – це труба, що з'єднує сідло і раму велосипеда.

В інструкціях до випущених в СРСР велосипедів цю деталь називали "седлодержатель".

Цей термін час від часу використовують і зараз.

Відноситься до життєво важливих велосипедних деталей, на яких не можна економити.

 

Нагадаємо ці частини:

Їх поломка або неправильна робота може привести до дуже серйозних травм на дорозі, аж до трагедії.

Довжина штиря має великий вплив на посадку велосипедиста, нарівні з виносом керма. Більш докладно про налаштування висоти сідла розказано в статті «Підбір і регулювання велосипедного сидіння».

У верхній частині штиря знаходиться замок, до якого кріпиться сідло, а нижня частина вставляється в підсідельну трубу рами. Затискається штир в трубі за допомогою спеціального підсідельного хомута на болтах або ексцентриком. Хомути з ексцентриком значно зручніше, можна одним рухом розтиснути штир і встановити потрібну висоту. Для хомутів з болтами потрібні або шестигранники або викрутка з ключами. До речі, дуже зручно, коли всі необхідні велоинструменты: шестигранні ключі, викрутки та інші зібрані в одному компактром мультитулі, який велосипедист може покласти або в підсідельну сумку або в кишеню.

Види підсідельних затискачів

Типи підсідельних штирівЖорсткий підсідельний штир

Жорсткі підсідельні штирі

Це просто труба з замком для кріплення сідла на одному кінці. Найпоширеніший на сьогоднішній день тип. Вони досить прості в експлуатації, не вимагають ніякого обслуговування, міцні, легкі, надійні, довговічні. Єдиний їх недолік-обмежений комфорт ,якого, однак, вистачає 90% велосипедистів. Адже якщо поставити правильно підібране і відрегульоване сідло, грамотно накачати колеса, то поїздка буде цілком комфортною.

Жорсткі підсідельні штирі виготовляють з:

  • Стали. Найдешевший, досить поширений і надійний варіант.
  • Алюмінієвих сплавів. Так само досить поширений. Такі штирі легше сталевих, але дорожче. Природно, як і всі вироби з алюмінієвих сплавів, значно менше схильні до корозії.
  • Карбону. Легкі і міцні. В середньому в 2 рази легше алюмінієвих, але дорожче. Хоча останнім часом видно тенденцію до зменшення ціни на карбонові вироби, так що оцінюйте свої фінанси і вибирайте.
  • Титан, скандій. Дуже легкі, міцні, але так само і дуже дорогі. Застосовуються тільки спортсменами, або багатими цінителями «мистецтва».

Іноді для зменшення ваги використовують баттірование труби (butted tubing). Це труби, у яких товщина стінок різна в різних місцях.баттированая труба

Зазвичай в таких штирях в місці, де штир входить в підсідельну трубу, роблять більш товсті стінки (там найсильніші навантаження), а ближче до верхньої частини-більш тонкими.

Баттірование підсідельні штирі дорожче їх стандартних побратимів, але легше, тому якщо для вас вага критичний, шукайте такі моделі.

Міцність і надійність підсідельного штиря

Від його міцності і надійності безпосередньо залежить Ваше здоров'я. Уявіть, як ви будете себе почувати, в разі якщо він зламається прямо під час поїздки? Погодьтеся, не дуже добре, якщо не сказати більшого.

Найміцніші, легкі і надійні це титанові – вони взагалі навряд чи коли то зламаються, але для звичайного велосипедиста вони занадто дорогі.

Далі йдуть сталеві – ці те ж дуже рідко ламаються. До того ж, на відміну від алюмінієвих, ламаються вони не відразу. Алюміній має властивість «накопичувати втому». Він ламається відразу, а сталь спочатку дасть тріщину, а вже потім, в цьому місці зламається. Якраз це властивість стали як металу дозволяє помітити тріщину заздалегідь і замінити штир. Звичайно, якщо велосипед час від часу не оглядати, то на черговий купині і сталевий штир зламається.

До того ж аргумент, що алюмінієвий штир легше, ніж сталевий, особисто я не вважаю дуже вже вагомим. Зайві сто-двісті грам Вас не врятують.

Особняком стоять карбонові штирі. Сам по собі карбон дуже міцний і міцний матеріал. Особливість цих штирів в тому, що б купити справжній карбоновий штир, а не підробку з китайського гаража за «акційною ціною». Інакше отримаєте одну з таких ситуація як на фотографіях нижче.

Зламані карбонові підсідельні штирі

Ще карбон досить крихкий матеріал, тому затискаючи штир в підсідельній трубі, не перестарайтеся з «силушкой богатирської». Інакше він трісне в місці затиску, а потім зламається в самий невідповідний момент.

Я б радив карбоновий штир купувати тільки для велосипедів з карбоновими рамами. І швидше за все у того, кого вистачило грошей на справжню карбонову раму, вистачить і на якісний карбоновий штир.

Всім же іншим любителям покататися, я б порадив купувати звичайний сталевий штир як краще співвідношення ціни і якості. Він прослужить вірою і правдою не один десяток років, і навряд чи ви його відчуєте своєю п'ятою точкою.

Амортизаційні підсідельні штирі

Відрізняється від жорстких спеціальним механізмом, що пом'якшує поштовхи і удари, що виникають при поїздці.

Системи амортизації дуже різноманітні і деякі їх приклади представлені на зображенні нижче. Описувати їх всі ми не будемо. Деякі моделі компенсують удари, рухаючись тільки вгору-вниз. Інші, отримуючи поштовх знизу, качають сідло вниз і назад, що забезпечує більш ефективну амортизацію. З іншого боку це збільшує відстань до керма, що деяким велосипедистам не дуже зручно.

При їх виборі врахуйте, що коштують вони досить дорого, важать більше ніж жорсткі і деякі моделі вимагають регулярного обслуговування.

Як недолік амортизаційних штирів можна відзначити наступне:

  1. При регулюванні висоти сідла потрібно враховувати невелику осідання штиря, коли велосипедист на нього сідає. Причому з часом вона може збільшуватися. Але до цього байкери звикають швидко.
  2. Амортизація найчастіше працює у напрямку осі штиря. Зауважимо, що він встановлюється в велосипеді з нахилом назад, а напрямок поштовхів при поїздці в основному йде вертикально і вліво, вправо від керма. У таких випадках амортизація допомагає слабо. Тобто думка, що амортизаційний штир захистити п'яту точку від всіх ударів – не правильне.
  3. Якщо сам амортизаційний механізм дуже жорсткий, то він слабо буде гасити дрібні поштовхи.

У разі необхідності можна знайти про них більш детальну інформацію в Інтернеті.

Амортизаційні підсідельні штирі

Підсідельні штирі регульовані по висоті

Їх відмінна риса в тому, що висоту посадки можна змінювати під час поїздки. Це буває потрібно, наприклад, при підйомі в гору-коли потрібно сісти вище, а на рівній ділянці дороги або спуску з гори можна опуститися нижче, для зменшення опору повітряному потоку.регулятор зміни висоти підсідельного штиря

Бувають у вигляді двох вставлених один в одного труб з затискачем - так звані Телескопічні штирі. Сказати що вони дуже зручні не можна, так як для зміни висоти сідла потрібно зупинитися, злізти з байка і відрегулювати висоту. Зазвичай їх встановлюють на велосипеди з рамою, що має обмеження на довжину штиря, але коли сідло потрібно підняти високо. Хоча існують моделі, у яких важіль зміни висоти розташований прямо під сідлом, що дозволяє змінювати висоту на ходу, але наскільки це зручно – кожен вирішує сам.

Цього недоліку позбавлені гідравлічні підсідельні штирі з можливістю плавного регулювання прямо під час поїздки за допомогою спеціального важеля або манетки, що встановлюється на кермі. Тоді висота сідла змінюється«легким рухом пальця руки ». Вони, звичайно, зручні при велопоходах по гірській місцевості, але дуже дорогі, важкі і вимагають регулярного обслуговування.

 

Регульовані по висоті підсідельні штирі

Недоліки регульованих по висоті підсідельних штирів

  1. Так само як і амортизаційні штирі, Телескопічні можуть трохи просідати під байкером під час поїздок.
  2. Міцність таких штирів нижче ніж у жорстких. І іноді, у не дуже якісних моделей, між трубами з'являється люфт, що призводить до деренчання під час поїздки.

Підсідельні штирі зі змінною висотою і бездротовим управлінням

Прогрес не стоїть на місці і ось уже деякі виробники запускають в продаж підсідельні штирі з бездротовим управлінням. Натисканням на перемикач, встановлений на кермі велосипедист може підняти або опустити сідло прямо під час поїздки.

Бездротовий підсідельний штир із змінною висотою

Звичайно, на сьогоднішній день ціна такого рішення від фірми SRAM для нашої людини занадто висока і становить близько 800 євро, але... хто його знає, може через пару трійку років SRAM налагодить масове виробництво, доведе надійність до потрібного рівня і опустить ціни. Або ми станемо заробляти більше і будь-який велосипедист зможе поставити собі таке диво інженерної думки. Адже бездротовий велокомп'ютер сьогодні вже нікого не дивує.

Хоча, на мій особистий погляд, не всім воно і потрібно. Для звичайного міського велосипеда і звичайної, дешевої і надійної сталевої труби цілком достатньо.

Підсідельні штирі, інтегровані з рамою

Досить рідкісний і занадто специфічний тип. Їх виготовляють практично індивідуально під зріст конкретного спортсмена. Відливається разом з рамою і, природно, ніяк не регулюється. Мета всього цього-полегшення всього велосипеда. Найчастіше так роблять з карбоновими велосипедними рамами.

Підсідельний штир інтегрований з рамою

Як вставляти підсідельний штир в підсідельну трубу рами

При налаштуванні висоти сідла дуже важливо не вставляти його в підсідельну трубу в рамі вище спеціальної позначки, нанесеної на штирі. Він повинен залишатися всередині труби як мінімум на 10-15 сантиметрів, інакше підсідельна труба рами з часом просто зламається від постійних сильних навантажень на її верхню частину.Мітки глибини на підсідельних штирях

Перехідники на різні діаметри підсідельного штиря

Серйозні виробники зазвичай наносять спеціальні мітки глибини на свою продукцію.

Другий момент. Якщо штир не йде вниз, і ви відчуваєте, що йому щось заважає в трубі-не потрібно забивати його туди молотком.

По-перше, ви можете зламати як сам штир, так і раму.

По-друге, цілком можливо, що при виготовленні рами там залишилася крапля металу від зварювання або шов зварений не акуратно. Цими ударами ви не зрубати краплю, а ось саме це місце в рамі стане місцем напруги і саме в ньому з часом рама може лопнути.

Існують різні діаметри, як самих штирів, так і підсідельних труб на рамі. Звичайно, перед покупкою штиря необхідно перевірити чи відповідає він діаметру підсідельної труби на рамі. Якщо більше – то точно ніяк не всунете його в раму. А ось якщо діаметр штиря менше ніж труби, то для його надійного кріплення можна використовувати спеціальні перехідники на різні діаметри.

Існує кілька діаметрів підсідельних штирів.

Найпоширеніші діаметри:

  1. 25,0 мм. – для одно дюймових (25,4 мм) підсідельних труб. Його ще називають радянським діаметром. Він дуже часто, але не у всіх моделях, використовувався в велосипедах випущених в СРСР.
  2. 27,2 мм для труби 1,1 дюйма
  3. 31,6 мм для труби 1,25 дюйма

Окремі виробники випускають рами зі своїми діаметрами підсідельних труб і відповідно для них потрібно шукати відповідні по діаметру штирі. Це, наприклад, такі діаметри як (в мм): 26,0; 26,8; 29,2 (Trek, Stels сталь); 29,6; 30,8 (Giant); 30,9 (Specialized); 31,2 (Atom fxc); 31,4; 31,8; 33,9 (Shulz)

А взагалі майже повний перелік діаметрів підсідельних штирів в мм виглядає приблизно так: 25.0 / 25.4 / 26.0 / 26.4 / 26.6 / 26.8 / 27.0 / 27.2 / 28.6 / 29.0 / 29.2 / 29.4 / 29.6 / 29.8 / 30.0 / 30.2 / 30.4 / 30.8 / 30.9 / 31.2 / 31.4 / 31.6 / 31.8 / 32.4 / 33.9 / 34.9

При підборі перехідника уважно стежте, щоб штир сидів щільно в підсідельній трубі рами, не гойдався. Навіть невеликий зазор в півміліметра, в якому гойдається підсідел, з часом призведе до руйнування підсідельної труби. Та й їздити на хитному сідлі не комфортно. Якщо знайти такий перехідник складно, спробуйте просто обмотати штир ізоляційною стрічкою або використовуйте тонкі металеві пластинки, для ліквідації зазору між штирем і трубою.

Як визначити діаметр підсідельного штиря

Існує кілька варіантів:

Якщо є старий-потрібно дізнатися його діаметр. Как?

  1. Найточніший і надійний спосіб – виміряти діаметр штангенциркулем.
  2. Виміряти простий лінійкою – шкільної або будівельної. Метод не дуже точний, але для основних діаметрів підходить.
  3. Ще один спосіб для тих, хто не шукає в житті легких шляхів або якщо немає штангенциркуля. Беремо тонку нитку (чим тонше – тим точніше результат) і намотуємо 10 витків навколо старого штиря. Після цього вимірюємо точно довжину нитки, ділимо на 10 і на 3,14. Чому 10 витків? Щоб точніше виміряти десяті частки мм діаметра штиря. Чому ділимо на 3,14? Це курс шкільної геометрії: довжина кола = діаметру, помноженому на число Пі.
  4. Ще пару народних способів вимірювання діаметрів підсідела за допомогою будівельного куточка і шкільного трикутника або за допомогою розвідного ключа описані в статті "Як виміряти товщину керма на велосипеді" і тут ми їх повторювати не будемо.

Якщо купується підсідел для нової рами – потрібно виміряти внутрішній діаметр підсідельної труби. Тут тільки варіант штангенциркуля або лінійки.

Вимірювання діаметра підсідельного штиря

Довжина підсідельного штиря

У порівнянні з діаметрами штиря підібрати його довжину значно простіше. Зазвичай на гірські моделі встановлюють штирі довжиною від 350 до 400 мм. На міські та шосейні моделі від 270 до 300 мм

Кріплення сідла до штиря

Існують різні конструкції кріплення сідла до підсідельного штирю:

  1. Найпростіший спосіб. Сам штир має зверху звуження, в яке вставляється кріплення сідла і спеціальними болтами затискається і кріпитися на штирі.
  2. Одноболтовые. Конструкція з трьох деталей, що затискає рамку між двома напівкруглими деталями з рифленою поверхнею і утримує всю конструкцію спеціальним болтом.
  3. Двухболтовые. Наступний варіант використовується на дорогих моделях, так ка досить доріг. Він схожий на попередню конструкцію, але болтів два. Вони вкручуються в спеціальні вставки прямо в кріплення сідла. Переваги цієї конструкції в дуже плавному регулюванні, що дозволяє виставляти будь-який кут, що не залежить від розташування і кроку насічки, як у другому варіанті.
  4. Є ще всякі складні запатентовані конструкції у окремих виробників, але ми їх розглядати не будемо.

Кріплення сідла до підсідельного штиря

Вигнутий підсідельний штирІснують моделі вигнутих штирів (наприклад, як на малюнку праворуч), які використовують при необхідності змінити положення тіла велосипедиста, відсунувши його трохи назад. Розмір виносу назад підбирається індивідуально для отримання зручної посадки велосипедиста.

Висновки

Отже, при виборі підсідельного штиря врахуйте кілька моментів:

  1. Свої фінансові можливості. Амортизаційний гідравлічний штир буде коштувати значно дорожче, ніж звичайний сталевий.
  2. Рівень комфорту, який хочете отримати. Одна справа сталева труба, але грамотно підібране сідло і правильно вибране тиск в камері колеса влаштують 90 відсотків байкерів. Або ж Ви хочете витратити гроші і купити амортизаційний штир зі змінною висотою і забезпечити своєму хребту і п'ятій точці більш комфортні умови.
  3. Чи готові ви займатися технічним обслуговуванням гідравлічного штиря або нічого не робити зі звичайною сталевою трубою.
Комментарии (7)

Комментарии

  • Спортэк 28.03.2019 08:47
    Добрый день Егор 27.03.2019 17:46
    Сложно что-то сказать конкретно не повертев в руках конкретный подседел.
    Судя по Вашему описанию это регулировка мягкости хода штыря, которая может использоваться когда штырь уже установлен на велосипед. Вытаскивать каждый раз штырь из подседельной трубы и крутить "внутреннюю гайку под шестигранник" не очень удобно. Поэтому для "тонкой" настройки и используют верхнюю накидную гайку.
    Одно дело на него сядет 100 кг мужчина и другое дело 50 кг подросток или девушка :) - жесткость хода должна быть разной.
    Скорее всего, если Вы затянете её до упора - превратите свой амортизационный в обычный "жесткий металлический штырь" - какой в этом смысл?
    Кстати, к штырю не было ни какой инструкции? Или посмотрите его описание в интернете, на сайтах производителя и продавцов.

  • Егор 27.03.2019 17:46
    Добрый день!
    Подскажите пожалуйста для чего нужна накидная гайка на телескопическом амортизационном штыре, которая находится под резиновым пыльником. Действует по принципу напольного вентилятора, чем сильнее затенешь тем жестче ход амортизатора. Возникает вопрос нужно ли ее закручивать до упора или нет, если с другого торца штыря есть внутрення гайка под шестигранник, которая я так понимаю регулирует преднагрузку.
    Спасибо за помощь.
  • Макс 02.03.2019 16:32
    "Илья" пару комментариев выше. Ты настолько глупый? 25,4 мм = 1 дюйм! Я думал это даже макаки уже знают. Ан нет... есть индивиды) без обид, но стыдно не знать.
  • Спортэк 03.07.2017 23:18
    Илья.
    Если честно - то все зависит от каждого конкретного случая. Иногда можно просто грубой шкуркой полчаса потереть штырь и он войдет в трубу.
    Иногда сразу нормально и плотно входит. Нельзя сказать однозначно.
    Если не лезет - вбивать его с помощью кувалды и "какой-то матери" не нужно.
  • Илья 03.07.2017 20:13
    Скажите на счет диаметра современных подседелов 25.4 , цифра 4 это допуск который войдет вместо честных советских 25 в ту же раму или это уже критичное отличие от старых труб ?...
  • Автор 04.12.2016 14:43
    Спасибо за вопрос.
    Добавил в статью отдельный раздел: "Как определить диаметр подседельного штыря".
  • Велосипедист 04.12.2016 12:05
    Подскажите как в жизни измерить диаметр подседела, который нужен?

Оставить комментарий

Все поля обязательны к заполнению
Вы не представились
Неправильно введен e-mail
Нам интересно Ваше мнение
CAPTCHAОновити зображення
Вы неправильно ввели текст с картинки
Перед публикацией комментарии проходят модерацию
// //