Відредаговано: 29.01.2018
У попередніх статтях були розглянуті різні матеріали, які використовуються для виготовлення велосипедних рам. Кожен з них має свої плюси і мінуси.
У цій статті ми спробуємо розібратися в часто виникає питанні – «Велосипед з рамою з якого матеріалу краще купити звичайному велосипедисту?».
Чому робиться акцент на звичайному велосипедиста. Тому, що у професіоналів велоспорту таке питання взагалі не стоїть. Вони, разом з тренерами, прекрасно самі знають який велосипед для якої гонки потрібен.
Досвідчені велосипедисти-фанати (фанати з великої літери і хорошому сенсі цього слова) маю великий стаж поїздок, перепробували кожен по кілька типів велосипедів і то ж ні в чиїх радах особливо не потребують.
А ось початківцям велосипедистам і любителям, та ще й з обмеженим бюджетом питання оптимального вкладення грошей при покупці байка дуже важливий.
Саме їм ми і спробуємо підказати.
Чому на раму при виборі велосипеда звертається особлива увага? Тому що рама - це його основа, найголовніша деталь. Від її геометрії, якості зварювання і надійності залежить практично весь байк. Причому Інші частини для велосипеда підбираються в залежності від рами, і, наприклад, купивши раму з карбону приробити до неї багажник вже не вийде.
Причому, звертаю увагу на те, що суперечки про кращий матеріал для велорам, на мій погляд, абсолютно безглузді. Справа в тому, що кожен матеріал, як тип рами і весь велосипед в цілому призначені саме для своїх завдань. Мчать по велотреку на дорожньому сталевому велосипеді, змагаючись з карбоновим противником не серйозно. У той же час возити мішки з картоплею і ганяти по полях в селі на карбоні-на мій погляд, справжнє збочення.
Ми не будемо зупинятися на плюсах і мінусах кожного окремого матеріалу. Бажаючі можуть більш детально почитати про кожного з них в окремих статтях (сталь, алюміній, титан, карбон), а поговоримо про загальні принципи підбору.
Звертаю увагу на наступне:
Перше. Коли в цій статті ми будемо говорити про сталеві рами – мова йде про якісні вуглецеві сталі (High Ten) та хромомолібденові сплави (Cro-Moly). Були часи, коли алюміній і карбон стали витісняти сталеві рами на ринку. Однак, по закінченні часу, виробники знову повернулися обличчям до сталей, тим більше, що технології виробництва та якість самих сталевих сплавів покращилися і дало можливість використовувати всі їхні переваги при зменшенні ваги. На сьогоднішній день ціна велосипедів на основі сталевих рам найчастіше нижчі, ніж будь-яких інших.
Друге. При виборі рами – її матеріал тільки одна частина проблеми. Потрібно не забувати ще й про геометрії рами, її розмірі і т.д., але на цих питаннях ми зупинятися не будемо.
Третє. У цій статті ми будемо говорити в основному про звичайних міських і гірських моделях для широкого застосування. Питання про матеріал рам для спеціалізованих велосипедів, призначених для тріала, фрістайлу, фрі-райда, ВМХ і т.п. залишимо фахівцям.
Отже, почнемо.
Які основні вимоги пред'являються до велорамі:
- В першу чергу вона повинна бути міцною і надійною.
- Амортизувати поштовхи і поглинати вібрації що виникають при поїздці, роблячи її більш комфортною
- Бути ремонтопридатною та дешевою в експлуатації.
- Служити якомога довше.
- Часто згадуваний багатьма авторами такий параметр як «вага рами» насправді дійсно актуальний тільки для гонщиків, які б'ються за кожен грам і продавців веломагазинів, яким потрібно продати свій товар. Для міських і гірських велосипедів це аж ніяк не найголовніший показник. Зекономлені на алюмінієвій або карбоновій рамі 1,5-2 кг ваги обходяться в додаткові кілька сотень доларів ціни, а ніякого впливу на поїздку по місту не роблять.
Фактори, що впливають на вибір велосипеда взагалі і матеріалу рами зокрема:
- Хто збирається кататися на велосипеді. Якщо це дитина – один варіант . Підліток, дорослий, літня людина або велосипедист з великою вагою – звернути увагу потрібно на інші моменти.
- Де будемо кататися – в місті, в сільській місцевості, на дачу, в ліс за здоров'ям або це будуть тривалі велопоходи, по горах і лісах – це той же дуже важливий момент.
- Хочемо кататися цілий рік або тільки влітку. Наприклад, сталь, на відміну від карбону, титану і алюмінію може іржавіти під впливом води і бруду.
- І один з найважливіших питань для нашої людини: «Скільки грошей є на покупку велосипеда?». Найдорожчі це титанові і карбонові моделі, потім йдуть алюмінієві, і сталеві.
Матеріал рами для дитячого велосипеда
На мій погляд, якщо ви берете велосипед для дитини – то рама повинна бути сталева.
Чому? Дитина постійно упускає велосипед на асфальт, падає, поки вчиться кататися. Часто, катаючись, діти стикаються один з одним, тому міцність і надійність в такій ситуації – найголовніший показник. Погодьтеся, якщо, не дай бог, велосипед зламається під дитиною під час поїздки або чергового зіткнення, проблем буде не мало.
Сталь не боїться ударів і падінь, і, на відміну від алюмінію, не накопичує втому, тобто тріщину в рамі завжди можна встигнути помітити до того, як вона зламається. Ну, а якщо все ж це станеться – сталеву раму заварить будь зварювальник, а алюмінієву вже потрібен фахівець з аргонової зварюванні.
Врахуйте, що кататися дитина буде на ньому всього кілька років, а потім потрібна буде вже підліткова модель. Хороший дитячий велосипед можна або продати або передати у спадок молодшим дітям (своїм або дітям друзів). Сталевий може служити більше десятка років, алюмінієвий близько 10 років, та й не кожен алюмінієвий великий переживе експлуатацію активною дитиною.
До того ж розміри і вага дитячих велосипедів Не великі, а тягають їх все одно батьки, так що вагові характеристики тут не принципові.
Матеріал рами для підліткового велосипеда
Стиль катання підлітків той же не відрізняється помірністю і спокоєм. Особливо для хлопчаків я б рекомендував брати велосипед з хорошою сталевою рамою або дуже міцною алюмінієвою.
Не потрібно прагнути до легкості, потрібно прагнути до міцності, надійності і м'якості їзди. Врахуйте, що алюміній гірше гасить вібрації на дорозі, ніж сталь і безліч ударів по хребту для молодого зростаючого організму не принесуть ніякої користі.
Нормальний пацан завжди дотягне свій байк додому – навіть якщо він здається йому важким. Нічого, раз, другий його до ліфта дотягне і сильніше буде. Тим більше що падінь, зіткнень, стрибків з бордюрів і гонок по дворах у них буде багато, так що велик повинен бути міцним, щоб все це витримати.
На мій погляд, хороша сталь – відмінний вибір . Тим більше, що він буде дешевше і міцніше алюмінієвого, а потім, у спадок, дістанеться молодшому.
А ось для дівчинки підлітка можна вже брати не тільки сталевий, але і алюмінієвий. Юної леді потрібна Краса і витонченість обраної моделі, та й навряд чи вона буде кататися як пацани.
Дорослі велосипедисти
Тут все набагато складніше.
Якщо не збираєтеся ганяти на швидкість, то сталь і алюміній хороший вибір.
При наявності грошей титан взагалі ідеальний матеріал. Титановий велосипед легкий, міцний, відмінно амортизує на дорозі, м'яко котитися і не іржавіє при будь-якій погоді. Правда, дуже дорогий.
Карбон – це на любителя. Він так само легкий і міцний, але боїться ударів і падінь, нормальний термін експлуатації однозначно менше металевих. Возити на ньому важкі вантажі не рекомендується. Проблема тут полягає в тому, щоб купити справжній карбон з гарною геометрією рами, а не китайську суміш вуглецевого та скло - волокна. Якісний карбон коштує не 200-300 американських грошей, а набагато дорожче.
Якщо ваша вага більше 100 кг, або на велосипеді передбачається возити важкі рюкзаки в походах, коли загальна вага вантажу на велосипеді може доходити до 130 кг, то однозначно краще брати хороший сталевий велосипед. Титан тут знову ж поза конкуренцією, але занадто дорогий. Про те, на що звернути увагу при підборі велосипеда для людей з великою вагою, у нас на сайті є окрема стаття.
Пам'ятайте, що алюміній більш жорсткий матеріал і набагато гірше, ніж сталь і титан амортизують нерівності на дорозі.
Так, ще момент, любителі тривалих велопоходів воліють сталеві велосипеди, враховуючи їх більш високу ремонтопридатність. У разі поломки, появи тріщини його значно легше заварити в будь-якому автосервісі, ніж алюміній.
Велосипеди для людей старшого покоління
Мені здається, що для них більш підійдуть хороші сталеві моделі, в зв'язку зі своєю м'якістю ходу, в порівнянні з алюмінієм. Все-таки комфортність поїздки для них дуже важливий фактор, і безліч дрібних жорстких ударів по руках і хребту їм не потрібні. Ще я б рекомендував вибирати рами із заниженою геометрією - на них набагато легше сідає і злазити. Наприклад, універсальну модель Дорожник Комфорт Female.
У висновку хочеться всім нагадати, що світом править маркетинг, а Вам потрібно просто кататися і при цьому грошей, як завжди, на все не вистачає.
Просто пам'ятайте, що головне завдання не дуже сумлінного продавця – продати, але їздити то на цьому байку доведеться Вам.
Так що пробуйте різні варіанти, а купуйте той, до якого ляже душа і вистачить грошей.
Що ще можна почитати про матеріали для велосипедних рам:
- Плюси і мінуси сталевих велосипедних рам
- Велосипедні рами з алюмінію (алюмінієвих сплавів)
- Титанові велосипедні рами
- Карбонові велосипедні рами-особливості та нюанси вибору
- Оригінальні та експериментальні матеріали для велосипедних рам (магній, скандій, дерево, бамбук)
Коментарі