К началу страницы

Україна, м. Миколаїв
вул. Троїцька (Кірова), 244

(093) 820-50-81
(068) 60-61-831
(0512) 67-51-86
(0512) 58-36-07

Магазин велосипедов "Спортэк" в Facebook   Канал 'Группы компаний Спортэк' в в Яндекс-Дзен
вул. Троїцька (Кірова), 244
(093) 820-50-81, (068) 60-61-831,
  (0512) 67-51-86, 58-36-07
Каталог Корзина 0

Тиск в велосипедних шинах

Опубликовано:

 Koleso-Velosipeda.gif

Відредаговано: 25.01.2018

Прийшли ранком до свого залізного коня і бачите-колесо спустило. Як його накачати? Правильно насосом. А як правильно накачати? На скільки атмосфер. Чи часто новачки замислюються про це. Раніше адже як робили. Підкачав колесо, спробував пальцями – прожимается чи ні. Сів та подивився на колеса – продавилися чи ні. Продавилися – підкачав, не продавилися – поїхав.

Виявляється не все так просто.

При правильно накачаному колесі приємно і легко їхати. Воно забезпечує хороший накат, швидкість, зносостійкість покришки і, врешті-решт, безпеку велосипедиста.

 

Отже давайте розберемося з тиском в велосипедному колесі.

1. Що тримає тиск в колесі

Потрібно розуміти, що тиск тримає не камера, а саме покришка.

2. Тиск в колесі залежить від:

  • Типу покриття, по якому буде їздити велосипедист.
  • Ваги велосипедиста.
  • Від пори року (спека на вулиці або мороз).

Тиск, на яке розрахована покришка, вказується виробником прямо не ній.

Напис англійською "Inflate to ... " дослівно перекладається як "надути до..." ("Накачати до", " тиск від ... до ...").

Наприклад, на малюнку зазначено, що тиск повинен бути від 36 до 60 PSI (від 250 до 420 kPa) або відповідно від 2,5 атмосфер до 4,2 атмосфери.

Тут необхідно трохи пояснити, що таке BAR, PSI і kPa.позначення тиску, на яке розрахована покришка, і правила перерахунку одиниць вимірювань тиску

  1. BAR – це тиск в барах або атмосферах. Для наших людей саме зрозуміле позначення. застосовується в багатьох країнах, в тому числі і на пострадянському просторі.

    1 BAR=1 атмосфері

  2. При множенні тиску в BAR на 100 виходять кілопаскалі. В даному випадку це буде 250 і 420 кілопаскалей. Позначаються Паскалі англійськими літерами “Pa”або якщо в « кіло» - то kPa. У них той же іноді, вказують мінімальне і максимальний тиск, на яке розрахована покришка.
  3. PSI (pound-force per square inch) – тиск у фунтах на квадратний дюйм. Використовується в Європі і в деяких американських штатах. Позначається як PSI або LBS/IN2. Для наведеного прикладу це 36 і 60 відповідно.

 

Співвідношення між BAR, PSI і Pa наступне:

1 Бар = 1 атмосфері = 100 000 Па (100 kPa) = 14,504 Psi,

або

1 PSI = 0,069 Bar

C Bar і Паскалями все просто, а ось з перекладом Bar в PSI все трохи складніше, тому тут наведена таблиця для швидкого перекладу тиску в велосипедних покришках з Bar в PSI і назад:

Таблиця перекладу тиску в велопокришках з BAR в PSI

Позначення тиску в велопокрышке в PSI-kgf_cm2-kPaЗгадаємо ще про один позначенні тиску, який називається "кілограм сили на квадратний сантиметр" або "технічна атмосфера і позначається як "kgf/cm²" або "кгс/см²". Зустрічається досить рідко, але буває. На технічних нюансах зупинятися на будемо, в інтернеті досить багато статей на цю тему, скажемо лише те, що для велосипедного тиску його можна вважати рівною 1 Bar або одній атмосфері.

А для любителів точної математики наведемо коефіцієнти перерахунку:

1 кгс/см² = 1 атмосфері = 0.98 Bar = 98.07 kPa = 14.22 PSI

Накачуючи покришку, потрібно чітко розуміти, що тиск в ній не повинно бути нижче мінімально зазначеного і вище максимального. Тут варто відзначити, що краще залишити невеликий запас в 0,2-0,5 атмосфер, не накачуючи покришку до максимального значення, щоб її не розірвало, особливо в жарку погоду.

Про те що ще виробник пише на велопокрышках, а так само що позначають інші цифри на ній є окрема стаття на нашому сайті, яка так і називається "Що означають цифри на велосипедних покришках".

Як перевіряти тиск в камері.

Чесно кажучи - без манометра ніяк. Так що потрібен велонасос з манометром, окремий манометр, підключається до ніпеля, або накачувати шини доведеться на СТО – у них завжди є чим виміряти тиск в колесах. З СТО потрібно бути уважним. Бувають випадки, коли доблесний працівник, забувши про тиск, лупить в колесо все що може і камера разом з покришкою вибухають в лічені секунди.

Насоси з манометром і ручні Манометри

Є одна порада. Коли ви точно знаєте, яке зараз тиск – спробуйте стиснути покришку пальцями . Так поступово ви навчитеся по тактильним відчуттям визначати приблизний тиск в камері. Пам'ятайте, що вже починаючи з двох бар (атмосфер) шина на дотик здається досить тугий.

Якщо тиск низький – то покришка може легко пробитися. До того ж недокачані колеса гасять великий відсоток зусиль велосипедиста на розгін і власне їзду. Покришка "розпластується" по асфальту і, до того ж, дуже швидко стирається від високого тертя об нього.

Так само це призводить і до так званих «зміїним укусів» - два поруч розташовані пробою. Виникає при різкому наїзді на бордюр, камінь або купину. При цьому покришка виявляється придавленою до обода, камера затискається між ободом і предметом, на який наїхало колесо, і пробивається відразу в двох місцях.

 Пробій велосипедної камери типу "зміїний укус"

Їзда на низькому тиску може бути небезпечна для ободів, можна запросто отримати «вісімку» на колесі. При низькому тиску можливі часті проколи, а на повороті покришка взагалі може злетіти з колеса, що вже небезпечно для життя.ободная стрічка

При цьому, якщо колесо сильно перекачено, то воно запросто може проколотися об обід (з боку спиць). Щоб захистити камеру від подібного використовують спеціальну ободну стрічку. Це гумова або полімерна смужка, яка надівається на обід, щоб кінці спиць і гострі краї отворів для спиць не пробивали камеру. Так що потрібна золота середина. Зразок такої стрічки наведено на малюнку праворуч.

Взагалі рекомендується перевіряти тиск перед кожною поїздкою (хоча б на дотик). Пам'ятайте, що труїть не тільки ніпель. Повітря трохи подтравливает і через саму гуму, хоча і повільно. Через це, кожен місяць, накачана шина сама втрачає в середньому один бар тиску.

Хочеться відзначити ось ще, який момент. При поїздці основне навантаження припадає на заднє колесо, в той час як переднє не так сильно навантажено. Виходячи з цього, можна тиск в задній шині робити трохи більше, ніж в передній. В середньому десь на 10%.

 

Залежність тиску від типу поверхні і виду покришки

Вплив тиску в колесі на контакт з поверхнею

Сліки

Для їзди по асфальту і добре укоченим грунтовим дорогам потрібно накачувати максимальний тиск.

Качати колеса для дорожніх і міських велосипедів - сліков найпростіше. У зв'язку з тим, що у них невеликий обсяг коліс, тиск повинен бути високим. Чим більше тиск – тим краще накат і вище швидкість. Так що качайте сміливо трохи на 0,2 – 0,4 недокачівая до максимального тиску, зазначеного виробником на покришці, особливо в жарку погоду.

Полуслики

Для полусліків важливо правильно підібрати тиск саме для тієї поверхні, по якій їде велосипед.

Їзда по твердій поверхні асфальту і укоченій грунтовці. При низькому тиску губляться всі переваги цих покришок. Правильно накачаний полуслік повинен котитися по твердій поверхні гладкою частиною протектора. А на м'якому грунті включаються в роботу бічні грунтозацепи. При низькому тиску покришка буде розплющена і чіплятися за тверду поверхню бічними грунтозацепами, створюючи додатковий опір і швидше зношуючись.

При їзді по м'якому грунту тиск краще зменшувати. Невисокий тиск амортизує нерівності дороги і робить їзду по бездоріжжю більш комфортною. При цьому площа контакту колеса з дорогою збільшується, що, відповідно, веде і до поліпшення зчеплення. Особливо це відчувається на спусках і крутих поворотах.

При поїздці по піску або снігу тиск краще підвищити – покращитися зчеплення і підвищиться керованість велосипеда.

Покришки з високими грунтозацепами

Все зубасті покришки, призначені для поїздок по м'якому грунту, піску, снігу краще використовувати з високим тиском. При цьому зчеплення буде максимальне.

Тепер про вплив температури навколишнього середовища на тиск.

Тиск в колесах велосипеда при сильній спеці влітку

Якщо на вулиці висока температура, тиск краще трохи зменшити. Пам'ятайте, що колесо може перегрітися. Сам розпечений асфальт і тертя по ньому покришки нагрівають камеру і повітря всередині неї, що відповідно збільшує тиск. Так що накачана жарким літом до максимального значення покришка може несподівано вибухнути.

Більш детально питання про вплив температури повітря на тиск в покришці описаний в окремій статті "Залежність тиску в шинах від температури". Там же наведені і формули розрахунку.

Тут же, для прикладу, наведемо таблицю для визначення тиску в колесі велосипеда від температури повітря, якщо воно накачано при температурі + 20 °С.

Таблиця зміни тиску в шинах, накачаних при +20 °С в залежності від температури

Який тиск взимку в велосипедних колесах (при низьких температурах або на снігу)

При низьких температурах і взимку все трохи складніше.

При поїздках по пухкому снігу тримайте тиск в районі або трохи нижче середнього значення, зазначеного на покришці. Якщо на байку стоїть протектор з великими шипами, то тиск краще підвищити практично до максимального в разі, коли снігу на дорозі не багато і він не мокрий – тоді гума буде давати максимальне зчеплення. Шипи будуть "вгризатися" в поверхню.

В інших випадках краще тримати низький тиск - покришка буде "розпластуватися" по поверхні дороги і мати краще зчеплення з нею.

Точні рекомендації при зимовому катанні дати не так просто. Дуже багато залежить від типу протектора, стану дороги, реальної температури повітря (-20, 0 і +5 це різні речі), вологості снігу, ваги і досвіду велосипедиста. До того ж зимові дороги не завжди мають один тип покриття, особливо в місті. В одних місцях дорога очищена до асфальту, в інших на ній щільний наст з утрамбованого снігу і льоду, ожеледь, а на деяких ділянках просто звичайний сніговий покрив сантиметрів в 10-20.

Відповідь на питання "яке тримати тиск взимку в колесах" прийде до вас поступово, з досвідом поїздок. І він зовсім не обов'язково буде точно таким же, як і у велосипедистів на півночі або півдні країни. Адже на півночі температура рідко піднімається вище -5, а на півдні скаче від мінуса до плюса. А буває так, що вранці -10, а в обід нуль або навіть плюсова температура, і тиск в колесі вже змінилося, та й сніг на дорозі вже не той, що вранці. Найкраще завжди мати з собою маленький насос та манометр.

Часто на інтернет-форумах велосипедисти сперечаються про те, який тиск тримати в колесах взимку, але в своїх оцінках не завжди згадують про конкретні нюанси зазначених вище, ніж вносять сум'яття в голови початківців.

Ще маленький нюанс для холодної пори року. Якщо колеса гойдаються в теплому приміщенні (вдома, в гаражі) то не забувайте, що на вулиці, де температура нижче, тиск трохи впаде. На скільки воно впаде залежить від конкретної температури і можна подивитися в таблиці наведеної вище.

Залежність тиску в шинах велосипеда від ваги велосипедиста

Тут слід відразу прояснити. Тиск в шинах шосейного велосипеда завжди варіюється в межах 6,5-9 BAR (до 130 PSI) і від ваги велосипедиста залежить не дуже сильно.

Тиск же в гірських велосипедах завжди нижче.

Тут наведена таблиця із залежністю тиску в колесах гірського і міського велосипеда від ваги байкера:

Залежність тиску в колесах велосипеда від ваги велосипедиста

Можна орієнтуватися на наступне - на кожен додатковий кілограм ваги слід збільшувати тиск на 1%.

Тиск в покришці безпосередньо впливає на її довговічність. Їзда на погано накачаній гумі швидко її зношує.

Який тиск повинен бути в шинах дитячого велосипеда?

Перш за все нужо подивитися на ті межі, які написані на покришці і вже точно тиск не повинен бути менше мінімально зазначеного. Далі, основна маса дітей важить до 50 кг., тому для них тиск в колесах дитячих велосипедів потрібно підтримувати на рівні приблизно 2 - 2,5 атмосфери. На дотик це досить туге колесо і стиснути його пальцями простій людині досить проблематично. Перекачувати дитячі колеса не варто, інакше поїздка буде дуже жорсткою.

Якщо ваша дитина важить більше 50 кг, то тиск в колесі потрібно брати з наведеної вище таблиці.

Отже, підіб'ємо підсумки

При їзді на гірському велосипеді по місту і укоченій грунтовці це 3-3, 5 атмосфери. Для руху по грунту – 2,5-3 атмосфери

При цьому, якщо ваша вага більше 80-100 кг сміливо додавайте ще 0,5 атмосфери в колеса (стежте, щоб не вийти за максимальний тиск).

Якщо у Вас дорожній велосипед – сміливо накачуйте 3,5-4 атмосфери, дивлячись на граничні значення, зазначені на покришці.

Загальний принцип такий: чим вже ширина покришки, тим вище тиск в колесі.

Ще один момент з досвіду велосипедистів. Якщо ви використовуєте антипрокольну стрічку для захисту камери від проколів, намагайтеся підтримувати в колесі трохи більш високий тиск. Тут все просто: чим вище тиск, тим щільніше лежить стрічка між камерою і покришкою, не "совається" і не зсувається при різкому гальмуванні і поворотах і краще виконує свою функцію.

Пам'ятайте, оптимальний тиск для себе ви зможете підібрати, тільки покатавшись на велосипеді якийсь час. У кожного велосипедиста своя вага і стиль їзди. При цьому один і той же тиск для одного буде оптимальним, а для кого-то занадто низьким або високим.

Качайте, катайтеся і насолоджуйтеся!

Схема правильно і неправильно накачаних коліс велосипеда

Відео про тиск у велосипедній камері

 

Комментарии (2)

Комментарии

  • Спортэк 23.02.2020 09:05
    Геннадий 22.02.2020 19:33
    На трехколесном правила те же самые, что и на двухколесном велосипеде.
    Смотрите, что написано на покрышках - на какое давление они рассчитаны.
    Я так думаю, что Вам нужно держать давление 2,5 - 3 атм.
    Нет четких правил, что нужно держать давление, например, 2,78 атм. и всё.
    Накачайте, сядьте на велосипед, проверьте как ведут себя шины. Комфортно ли Вам ехать. Если видите, что колеса сильно "просели" - подкачайте, но не больше того, что написано на покрышке - а то лопнут в самый неподходящий момент.
    Так Вы и определите какое давление Вам подходит в это время года.
    Помните, что летом воздух горячее и давление само в покрышке растёт.

  • Геннадий 22.02.2020 19:33
    У меня ИЖ Байк фермер, трёхколёсный взрослый, какое давление в 2вух задних и переднем, 24", ведь нагрузка на 2ва идет. Вес 105кг. И на переднем, по ходу основной вес идёт назад.

Оставить комментарий

Все поля обязательны к заполнению
Вы не представились
Неправильно введен e-mail
Нам интересно Ваше мнение
CAPTCHAОновити зображення
Вы неправильно ввели текст с картинки
Перед публикацией комментарии проходят модерацию
// //