На початок сторінки

Україна, м. Миколаїв
Мережа магазинів "Дом Спорту"
вул. Троїцька (Кірова), 244

(068) 555-79-41

Магазин велосипедов "Спортэк" в Facebook
м. Миколаїв, Мережа магазинів "Дом Спорту"
(068) 555-79-41
Каталог Корзина 0

Велосипедний ланцюг. Пристрій, маркування, ширина і правила підбору велоцепі

Опубліковано:

Відредаговано: 17.10.2020

Ми починаємо серію статей про велосипедні ланцюги.

Спочатку розглянемо пристрій і типи, маркування, а так само як правильно підібрати ширину та довжину ланцюга.

У наступних статтях будуть розглянуті питання зносу ланцюга, як його виміряти і зменшити, Як правильно знімати велосипедний ланцюг (за допомогою такого інструменту як вижимка  ланцюга і без неї), а також як і чим мити і змащувати велоцепь (після активних покатушек по бруду та миття велосипеда, а так само при його підготовці до зимового зберігання)

Отже, почнемо.

Велосипедний ланцюг – елемент трансмісії, що передає силу ніг велосипедиста на заднє колесо.

Він дозволяє перетворити м'язову силу людини в енергію руху та передає 95-98 відсотків від зусиль ніг, що додаються до педалей.

Пристрій велосипедного ланцюга і її типи

Ланцюг складається з ланок. Кожна ланка складається з двох напівзвінь: внутрішнього і зовнішнього. Полузвенья ще називають «кроком ланцюга» та скріплюються між собою спеціальним елементом – піном, на який одягається ролик. За ролик чіпляється зуби зірочок.

Всі велоцепи, крім халфлінк (Half-Link), складаються з двох видів ланок: внутрішніх і зовнішніх.

У всіх велосипедних ланцюгів однаковий розмір повної ланки – один дюйм (25,4 мм) і, отже, одного напівзвена в 1/2" або 12,7 мм. Часто полузвено називають просто "ланкою"

Це пов'язано з однаковим кроком зубів на всіх зірочках. Видаляти або додавати можна тільки по цілому ланці, тобто довжини велоцепей кратні дюйму.

Це не стосується тільки халфлінк (Half-Link) ланцюгів. У них можна міняти по одній ланці, довжина якого 1/2 " (12,7 мм.), що дозволяє більш точно підбирати розмір ланцюга. Але про це ми поговоримо нижче.

Ширини у ланцюгів різні і залежать від її типу і кількості зірок в касеті. Ширина велоцепи вимірюється між пластинами внутрішньої ланки.

 

пристрій велосипедного ланцюга

Ланцюги бувають декількох типів

1. Ланцюг для одношвидкісних велосипедів (Single-speed)

Як видно з назви стоїть на одношвидкісних міських велосипедах без перемикання передач, на дитячих і підліткових велосипедах, а так само у велосипедів з планетарною втулкою. У цих велосипедів на задньому колесі одна зірочка, а перемикання швидкостей відбувається всередині задньої втулки.

Велоцепь на одношвидкісному велосипеді Велоцепь на планетаоной втулці

Ланцюг на одношвидкісному велосипеді

Ланцюг на планетарній втулці

 

Single-speed ланцюг при грамотній експлуатації практично не зношується до повної «смерті» і «живе» стільки ж, скільки і сам велосипед. Це обумовлено тим, що ланцюг на одношвидкісному велосипеді являє собою пряму лінію від передньої до задньої зірки і не відчуває навантажень на поперечний вигин як у випадку з багатошвидкісними велосипедами.

Їх виготовляють з більш товстих і відповідно міцних і жорстких пластин, піддають термічній і хімічній обробці для збільшення зносостійкості.

Зверніть увагу, що зубці одношвидкісних зірок захоплюють ланку ланцюга на всю висоту ролика і більш міцно її тримають. Навантаження на ролик рівномірна і постійна. Це одна з причин, чому вони практично не розтягується, на відміну від багатошвидкісної велоцепи.

Ширина Single-speed (сингл-спід) ланцюга, що вимірюється як відстань між пластинами внутрішнього ланки близько 3 мм. Ширина по зовнішнім границям - від 8.7 до 11.0 мм.

До речі, ефективність педалювання на прямому ланцюзі вище ,ніж на перекошеної багатошвидкісний – немає втрат енергії на подолання тертя, що виникає при її вигині.

2. Ланцюг для багатошвидкісних велосипедів

велосипедний ланцюг на касеті велосипеда з перемиканням швидкостей

Багатошвидкісна велоцепь призначена для велосипедів з перемиканням швидкостей. Відрізняється від одношвидкісної наявністю зазору між пластинами ланки. Він дозволяє ланцюгу згинатися убік (див. на малюнку вище). Ще вони зазвичай менше по ширині, так як товщина зірок касети велосипедів з перемиканням швидкостей менше ніж на одношвидкісних моделях.

Зверніть увагу, що зубці зірок касети і передніх зірок на багатошвидкісних велосипедах захоплюють ланку ланцюга не на всю висоту ролика, а приблизно на половину. Їх зубці нижче, так як ланцюг при перемиканні передач перескакує з однієї зірки на іншу. Через це навантаження на ролики ланцюга не така рівномірна, як на одношвидкісних моделях.

У статті «Що таке передачі (швидкості) у велосипеда та як їх перемикати» вже згадувалося про рекомендовані і не рекомендованих варіантах включення передач. Вони обумовлені сильним перекосом ланцюга, що веде до швидкого зносу не тільки його, але і задніх (на касеті) і передніх (в системі) зірок. Наведемо ці варіанти ще раз:

Рекомендовані передачі з невеликим перекосом ланцюга Не рекомендовані передачі з великим перекосом

 

Ланцюг багатошвидкісного велосипеда практично завжди має перекіс, що знижує ефективність педалювання і призводить до зносу елементів трансмісії: ланцюга, передніх і задніх зірок.

Так само як і попередній тип складаються з внутрішніх і зовнішніх ланок.

3. Полегшені велосипедні ланцюги.

У них пустотілі піни і з перфорація в пластинах.

Вони часто легше своїх стандартних побратимів на 20-25 відсотків, однак і дорожче при меншій міцності. Використовуються велосипедистами, які борються за кожен грам зайвої ваги. В основному це гонщики.

В силу конструктивних особливостей такі велоцепи більше розтягуються і в цілому не такі міцні, як розглянуті вище види.

полегшені велосипедні ланцюги

4. Велосипедні ланцюги Халфлінк (Half-link)

Ланцюги з одним повторюваним ланкою називаються Халфлінк-ланцюги (по англійськи Half-link, де half — половина, link — Ланка).

Тут особливість в тому, що у них немає внутрішніх і зовнішніх ланок, а всі ланки однакові. При цьому довжина ланки становить 1/2 " (12,7 мм.). Їх легше підганяти під потрібну довжину, тому що можна вкорочувати по одній ланці. Однак досвід експлуатації показує, що через особливості конструкції, вони частіше рвуться і сильніше розтягуються.

Велосипедні ланцюги типу Халфлінк( Half-link)

Як правильно встановити Half-link ланцюг на велосипед.

При заміні халфлінк-ланцюга потрібно пам'ятати про напрямок її руху – широка частина ланки у напрямку до керма.

 Як правильно встановити на велосипед ланцюг Халфлінк (Half-link)

 

Замки велосипедного ланцюга

Ланцюги різних виробників відрізняються типом з'єднання. Є ланцюги з сполучною ланкою, а є без нього. Наприклад, велоланцюги таких виробників як Shimano та Campagnolo йдуть без сполучної ланки. SRAM і KMC навпаки, виробляють ланцюги зі спеціальними замковими ланками (SRAM PowerLink, KMC MissingLink). З їх допомогою її набагато простіше встановлювати і знімати з велосипеда.

Якщо на вашому велосипеді встановлен ланцюг без такого замка, то зараз в магазинах можна купити окремо замки і використовувати їх у себе. Тільки вибирайте замок, відповідний по ширині саме для вашої ланцюга.

Замки одношвидкісних і багатошвидкісних ланцюгів відрізняються типом блокування. У багатошвидкісному ланцюзі заклепки практично не повинні видаватися над бічними пластинами. Замкова ланка складається з двох половинок, кожна з яких-це щічка з запресованим з одного боку штифтом. Такі замки дозволяють ставити і знімати ланцюг без спеціального пристрою, званим вичавкою ланцюга.

Замки для велосипедних ланцюгів

З яких матеріалів виготовляють велосипедні ланцюги

Характеристики ланцюга, такі як довговічність, вага, міцність, корозійна стійкість залежать від:

  • матеріалу, з якого вона виготовлена,
  • поверхневої термічної та хімічної обробки,
  • від наявності спеціального напилення або покриття.

Виготовляють всі ланцюги з різних марок сталей.

Візуально і орієнтовно про якість ланцюга можна судити по її кольору. Ланцюги відносно низької якості мають жовтуватий відлив. Якщо бічні пластини чорного кольору, то це чорнений і воронований метал, що вже краще, але, загалом, то ж низька якість. Ланцюги середнього рівня білі і блискучі - це нікельовані ланцюга. Самі високоякісні мають матовий сірий колір.

маркування велосипедного ланцюга

Маркування ланцюга містить всі дані про її геометричних параметрах.

Зазвичай вона містить 2-3 рядки.

Наприклад:

1/2 "x 3/32" – 116 links

Pin length 7,3 mm

Що означають цифри в маркуванні ланцюга:

  1. 1/2 " – крок ланцюга. Півдюйма 12,7 мм.як вже говорилося вище, він однаковий у всіх велоцепей.
  2. 3/32 ” – внутрішня ширина. Це відстань між пластинами внутрішньої ланки. Воно безпосередньо пов'язаний з товщиною зірок системи і касети. Природно, що якщо зірки широкі, то тонкий ланцюг на них не сяде.

    Зазвичай ці розміри наступні:

    1/8 " (3,18 мм) – це загальноприйнятий стандарт ланцюгів для синглспидов (одношвидкісні байки), Freestyle, BMX і байків з планетарної втулкою. Наприклад: «Тяжмаш », «Ditton ».

    3/16 " (4,76 мм) – старіший стандарт ланцюгів для одношвидкісних велосипедів

    3/32 " (2,38 мм) – для касет з 6, 7, 8-ма зірками. 6, 7, 8, 18, 21, 24 швидкості.

    11/128 " (2,18 мм)– для касет з 9, 10 зірками.

  3. 116 Links – кількість ланок в ланцюзі. Про довжину ланцюга більш детально розказано в статті «Як правильно визначити довжину і натяг велосипедного ланцюга»
  4. Pin length 7,3 mm. Це Зовнішня ширина ланцюга абодовжина піна . Він пов'язаний з відстанями між зірками касети і системи. Якщо ланцюг ширше, ніж це відстань, то сусідня зірка більшого діаметру буде заважати ланцюга встати на місце при перемиканні передач.

Є ще такий параметр як «межа міцності на розрив». Наприклад, 820 кгс. Це означає, що для розриву ланцюга, потрібно докласти силу, еквівалентну 820 кг.

Для швидкого перекладу дробових або десяткових часток дюйма в мм можна скористатися відповідними таблицями тут.

Якщо на ланцюзі або замку нанесена напис 8s, 9s, 10s, 11s - значить цей ланцюг розрахована на 8, 9, 10 або 11 швидкостей.

Замок для багатошвидкісного велосипедного ланцюга

Ширина велосипедного ланцюга

Сучасні багатошвидкісні велосипеди мають різну кількість передач, що залежить від кількості зірок як спереду в системі (провідні зірки), так і ззаду в касеті (ведені зірки). Чим більше зірок в касеті, тим менше між ними відстань і менше ширина рамок переднього і заднього перемикачів швидкостей. Для визначення необхідної ширини ланцюга потрібно знати кількість зірочок на касеті.

Ширина багатошвидкісних ланцюгів залежить від кількості зірок в касеті і наведена в таблиці:

Залежність ширини багатошвидкісного велосипеда від кількості зірок у касеті

 

Про те, як правильно підібрати довжину велоцепи (скільки в ній повинно бути ланок) для одношвидкісного велосипеда або для моделі з перемиканням передач розказано в статті "Як правильно визначити довжину велосипедного ланцюга".

Як правильно вибрати велосипедний ланцюг?

Перш за все, подивіться на маркування ланцюга, встановленої на велосипеді і шукайте подібну.

Маркування ланцюгів популярних виробників наведена на зображенні в таблиці нижче. У ланцюгів Campagnolo кількість передач вказано в назві в явному вигляді.

таблиця маркування велоцепей

Виробники визначаю якість своїх ланцюгів маркуванням з буквами і цифрами. Чим вище число в маркуванні, тим краще якість. Ланцюги КМС роблять різного забарвлення — найкращі фарбуються в золотий колір.

В останні роки Shimano виробляли ланцюги наступних типів:

  • Super narrow HG, призначені для установки на велосипеди з касетами на 9-11 зірок,
  • HG (Narrow HG) на старі касети на 6-8 передач
  • IG (Narrow IG), призначені для касет на 8 і 7 зірок.
  • ланцюги на одношвидкісні велосипеди

Іноді на найдешевших велосипедах, укомплектованих тріскачками Shimano класу Tourney, також зустрічаються ланцюги UG-30 або UG-50 на 5-7 зірок. Цифровий індекс в маркуванні, наприклад IG-51, говорить про клас ланцюга: чим більше число, тим вона краще і дорожче.

У цифровому індексі ланцюгів SRAM закодована інформація про кількість передач – перша цифра, і про клас ланцюга – друга і третя цифра. Наприклад, PC - 991 розрахована на 9 зоряну касету. 91 – клас ланцюга .

Фірма SRAM випускає ланцюги на 11,10, 9, 5-8 передач.

Ланцюги для одношвидкісних велосипедів ставляться тільки на них. Не намагайтеся їх поставити на багатошвидкісний велосипед, та вона і не влізе.

Поставити ланцюг, розраховану на меншу кількість зірок на касету з великою кількістю зірок не можна. Ширша не поміститися між зірками.

Велоцепи на 7 зірок можна поставити на 7-ми, 6-зіркові касети, але не можна ставити на одношвидкісні велосипеди.

Розраховану на 8 зірок можна поставити на 8-ми і 7-зіркові касети.

Ланцюг на 9 зірок можна поставити тільки на цю ж касету – на 9 зірок.

Призначені на 10 і 11 зірок в касеті, можна ставити тільки відповідно на 10 і 11 Зоряні касети. Велоцепи Campagnolo І Shimano на 10 зірок між собою несумісні.

Десятишвидкісні велоцепи KMC і Mavic сумісні з обома стандартами.

Природно, слід враховувати і фінансовий аспект. Фірмова продукція коштує недешево. Однак, сучасні китайські велоцепи, значно дешевші, за якістю не завжди сильно відрізняються від фірмових виробів. Іноді дешевше поміняти кілька китайських ланцюгів, ніж переплачувати за фірмову, тим більше, що більшість з них виробляють все-одно в Китаї.

Найбільш популярні виробники велосипедних ланцюгів

Shimano – знаменита японська фірма-один з лідерів у виробництві велоіпедних деталей.

Compagnolo – італійський виробник, що виготовляє якісні, але недешеві ланцюги та інші велозапчастини.

SRAM – американська фірма.

KMC – тайванська компанія, ось вже більше 30 років виробляє ланцюги не поступаються за якістю Shimano і SRAM але за більш доступними цінами.

Wipperman – німецька фірма. Як все німецьке славиться якістю і надійністю, але і високою вартістю.

Окремо хочеться сказати про вітчизняного виробника "Тяжмаш". Його продукція призначена для односткоростних велосипедів і є аналогом старих радянських ланцюгів (з емблемою "Зроблено в СРСР"). Так само, як і 30-40 років тому, вони виготовляються з високовуглецевої сталі, значно зменшує знос деталей, що труться. Мають високу міцність, витримуючи зусилля на розрив в 1100 кг. Їм не страшні ривкові навантаження і удари при падіннях. Вони практично вічні, при тому що значно дешевше своїх зарубіжних аналогів, навіть китайських.

Що ще можна почитати про велосипедних ланцюгах:

  1. Як правильно мити і змащувати велосипедний ланцюг
  2. Знос велосипедного ланцюга. Що це таке і як виміряти знос велоцепи.
  3. Як зменшити знос велосипедного ланцюга
  4. Як правильно визначити довжину і натяг ланцюга
  5. Як зняти ланцюг з велосипеда. Вичавка ланцюга - що це таке і як їй користуватися.
  6. Як захистити штани, спідниці, пальто і плащі від попадання в ланцюг велосипеда
  7. Як поставити злетіла ланцюг на велосипеді
  8. Захист велосипедного ланцюга і зірок. Рокринг.

Коментарі (14)

Коментарі

  • Спортэк 18.04.2021 11:30
    Добрый день Владик 17.04.2021 13:43
    Прочность и износоустойчивость у цепей 6-7 и 7-8 серьезных производителей, например Shimfno и т.п. будет примерно одинаковая, но и стоят они больше чем NoName китайские. Очень многое в реальности зависит от того как на ней ездят.
  • владик 17.04.2021 13:43
    Всё таки не понятно, прочность (например более износостойкий материал) зависит от предназначения цепи? Например цепи на 6-7 скоростей прочнее (меньше износ) ли 7-8 скоростных или нет? Или там металл +/- одинаков, как например на кассетах shimano и разница в маркетинге?
  • Спортэк 25.02.2021 10:52
    Добрый день, Александр 25.02.2021 09:10
    Не видя конкретных деталей сложно сказать что то конкретное. Лучше всего, конечно, чтобы это смотрели в веломастерской.
    Но, обычно цепь у велосипедов с планетарной втулкой, так же как и у односкоростных, практически вечная :)
    Если Вы хотите её менять, то нужно смотреть цепи для односкоростных велосипедов.
    Что касается звезды:
    Если Вы брали втулку в комплекте с задней звездой, то ставьте её. Если без, то смотрите состояния старых звезд. Честно говоря не думаю, что нужно будет их менять. Зубья у них не стачиваются как на многоскоростных великах.
    Если будите сами делать переспицовку колеса, то нужно посмотреть подойдут ли Вам старые спицы по длине - нужно знать диаметры фланцев на новой и старой втулке. Но вообще переспицовку лучше поручить специалистам в веломастерской.
  • Александр 25.02.2021 09:10
    Скажите, какую цепь покупать ? Имею велосипед Gazelle Orange c8, там планетарка Nexus 8,но разбитая. Прикупил себе Alfine 8, 7000 серии на 32 спицы и монетку. Кстати , что ещё менять придется ?Звезду надо и цепь ?
  • Спортэк 02.02.2021 09:50
    Евгений 31.01.2021 12:36
    Замок должен быть только той ширины, что и Ваша цепь! Иначе он может слетать.
    Насчет "в три раза дороже" ничего не могу сказать - нужно искать устраивающую Вас цену :)

  • Евгений 31.01.2021 12:36
    Цепь шириной 7мм стоит 8-ми скоростная кассета. В продаже два стандарта замков для данных цепей. 7,1 и 7,3. Можно ли ставить 7,3? Почему-то 7,1 в три раза дороже))
  • Спортэк 17.10.2020 14:26
    Спасибо Андрей 13.10.2020
    Верное замечание - исправили.
  • Андрей 13.10.2020 12:27
    "Ширина Single-speed (сингл-спид) цепи, измеряемое как расстояние между пластинами внутреннего звена, от 8.7 до 11.0 мм."
    тут закралась ошибка. если внутренняя - то 3мм. если наружная - то 8.7-11
  • Спортэк 23.06.2019 21:44
    Доброе время суток Игорь 23.06.2019 11:56
    Вы спрашиваете о цепи "sachs 235". Честно говоря я не знаю на каком велосипеде стоит у Вас эта цепь. Если это односкоростной, то мы рекомендуем цепи типа "Тяжмаш", "Силач", "Ditton". Если у Вас многоскоростной велосипед - то нужно подбирать цепь в зависимости от кол-ва звезд на задней кассете, ну и Ваших финансовых возможностей.
    Сложно дать какие-то рекомендации не зная какой у Вас велосипед.
  • Спортэк 18.08.2017 08:31
    Виктория, добрый день.
    Прежде всего посмотрите сколько скоростей у велосипеда. В зависимости от этого и выбирайте цепь.
    Если можно прочитать маркировку на старой цепи, посмотрите на неё и подбирайте новую.
  • Виктория 17.08.2017 13:15
    Здравствуйте.У сына порвалась цепь,к сожалению,документы не нашла,поэтому без понятия какую цепь купить.Подскажите,какая подойдет на детский велосипед novatrak BMX?
  • Спортэк 14.06.2017 10:52
    Ольга Николаевна!
    Если у Вас старый советский велосипед, то цепь с шириной 3/32" может и не подойти.
    Нужно, чтобы Ваш сын измерил толщину звезд на своем велосипеде. Он может это сделать даже своей школьной линейкой. Только пусть постарается поточнее.
    3/32" это 2,38 мм. и уже потом смотреть встанет ли покупаемая Вами цепь на эти звезды.
    Если звезда толщиной 3 мм, то нужно брать цепь шириной 1/8" (3,18 мм)
    У нас есть хорошие цепи 1/2 х 3/32 для односкоростных велосипедов «Тяжмаш» и «Ditton». Вы можете их найти в разделе "Аксессуары/Цепи велосипедные и смазки".
  • Ольга Николаевна 14.06.2017 10:16
    Добрый день!
    Подскажите пожалуйста. У меня сын просит купить новую цепь на обычный велосипед с ножным тормозом - старая поржавела.
    Можно ли покупать цепь на коробке которой написано 1/2" х 3/32" на такой велосипед. У Вас написано что они подходят для 6 и более скоростей на велосипеде.
  • Антон 17.05.2016 18:08
    В детстве мы цепь мыли бензином в батином гараже и смазывали отработкой из жигулей. Все работало отлично - а теперь читаю говорят бензином нельзя. Вигня все это бензин масло растворяет - курить при этом нельзя. Это точно.

Залишити коментар

Всі поля обов'язкові до заповнення
Ви не представилися
Нам цікава Ваша думка
CAPTCHAОновити зображення
Ви неправильно ввели текст з картинки
Перед публікацією коментарі проходять модерацію