На початок сторінки

Україна, м. Миколаїв
Мережа магазинів "Дом Спорту"
вул. Троїцька (Кірова), 244

(068) 555-79-41

Магазин велосипедов "Спортэк" в Facebook
м. Миколаїв, Мережа магазинів "Дом Спорту"
(068) 555-79-41
Каталог Корзина 0

Катафоти на велосипеді - для чого потрібні і як встановити.

Опубліковано:

Відредаговано: 10.09.2018

Видимість велосипедиста під час руху – один з найважливіших елементів безпеки на дорозі. І якщо вдень в яскравий сонячний день видимість достатня, то вночі, в сутінках, просто ввечері або в туман і похмуру погоду побачити на дорозі велосипедиста стає складно.

Причому це стосується не тільки видимості на трасі, але і в місті, де часто на тлі вогнів реклами і світла автомобільних фар, абсолютно не помітно темну фігуру велосипедиста біля краю проїжджої частини.

 

 

Видимість велосипеда на дорозі забезпечується

  • Пасивними засобами: катафотами та іншими світлоповертаючими елементами (наклейки, стрічки тощо).
  • Активними засобами:
  • Яскравими кольорами рами велосипеда і одягом байкера, включаючи велосипедний шолом. Темний байк з велосипедистом, одягненим в сірі кольори на тлі траси погано помітний і в гарну погоду, не кажучи вже про сутінках. З урахуванням швидкостей, на яких ганяють автомобілісти, час на прийняття рішення у водія залишається дуже мало. Тому наявність яскравого жилета, особливо якщо при його виготовленні використовувалися світлоповертаючі матеріали (СВМ), може просто врятувати життя і здоров'я велосипедиста.

У цій статті ми поговоримо про катафот і інших світлоповертаючих елементах обладнання велосипедів.

Що таке катафот?

Перш за все, давайте визначимося – що ж таке катафот. У чому його головне призначення і який принцип дії.

Катафот – це оптичний пристрій, основне завдання якого повернення променя світла в бік джерела з мінімальним розсіюванням.

Тут потрібно трохи пояснити – є відображення променя світла, а є повернення, і це різні поняття.

Дзеркало – відображає, а катафот – повертає.

різниця між відображенням і відображенням

Дзеркало працює за відомим законом фізики, який говорить: «кут падіння дорівнює куту відбиття ». Таким чином, при відображенні промінь світла йде в іншу точку простору, не звідти, звідки він прийшов. Крім, природно, випадку перпендикулярного падіння променя на дзеркало.

Катафот ж, повертає промінь світла, що прийшов з будь-якого кута (в секторі його роботи) в те ж саме місце, звідки він прийшов. Така зміна напрямку променя на 180° відбувається за рахунок подвійного відображення.

До речі, вважається, що перше в світі таке світлоповертальний пристрій створив дорожній робітник з Великобританії, а в Росії воно ж було сконструйовано російською флоті матросом саме для того, щоб вночі краще було видно бакени в порту.

«Світловідбиваючий пристрій» - це офіційний і правильний термін. Однак у житті їх часто називають «катафоти», «світловідбивачі», «відбивачі світла» або просто «відбивачі», що в принципі не змінює суті завдання, яке вони виконують.

Принцип роботи катафота

За принципом роботи катафоти бувають уголковие і сферичні.

У куткових катафотах, промінь світла відбивається двічі від двох-трьох поверхонь, що відбивають, які розташовані перпендикулярно один одному, і розгортається на 180°.

принципи роботи куткового і сферичного катафотів

Загалом-це чиста фізика і геометрія. Кут падіння дорівнює куту відбиття, а сума двох гострих кутів у прямокутному трикутнику завжди дорівнює 90°. На малюнку все наочно видно, а повторювати шкільний курс фізики і геометрії ми не будемо.

У сферичного катафота повернення променя на 180° забезпечується зміною комбінацією показника заломлення середовища і одноразовим відображенням.

У велосипедному справі найчастіше застосовують саме уголковие катафоти.

Установка катафотов на велосипед

Катафоти випускають в трьох основних кольорах і встановлюють згідно правил дорожнього руху:

  • Спереду – білого кольору.
  • Ззаду – червоного кольору.
  • З боків (зазвичай на спиці коліс) – оранжевого кольору.

Все аналогічно автомобілістам, як основним учасникам дорожнього руху: спереду білі фари, ззаду червоні.

Станом на 2018 рік в ПДР більшості країн зазначено про обов'язкову або рекомендовану наявність світлоповертаючих елементів на велосипеді.

Наприклад, в Правилах дорожнього руху (ПДР) України в п.6. 2 чітко прописано:

«6.2. Велосипедист має право керувати велосипедом, який обладнаний звуковим сигналом і світлоповертачами: спереду — білого кольору, по сторонах — оранжевого, ззаду — червоного.»

А в ПДР Росії є пункт про рекомендованому наявності світловідбивних елементів при собі:

«24.10. При русі в темний час доби або в умовах недостатньої видимості велосипедистам і водіям мопедів рекомендується мати при собі предмети зі світлоповертаючими елементами і забезпечувати видимість цих предметів водіями інших транспортних засобів.»

Тобто це можуть бути не тільки елементи на велосипеді, але і на самому байкері у вигляді жилета, нашивок або наклейок на одязі або шоломі.

В ПДР Білорусії і Казахстану згадок про світловідбивних елементах на велосипеді або байкері взагалі немає, але є рекомендації від автомобільних інспекцій про бажаність їх присутності.

Загалом, виходячи з правил дорожнього руху, можна сказати так: якщо ви збираєтеся кататися виключно в світлий час доби, то можна кататися тільки з катафотами. Якщо їздити доведеться ще й в темний час або при поганій погоді – то без ліхтарів не обійтися.

Зі свого досвіду і досвіду більшості велосипедистів, що катаються регулярно, скажу так: Купив велосипед – перевір катафоти і купи ліхтарі, «не відходячи від каси», життя і здоров'я набагато цінніше.

Найчастіше, на нових велосипедах, катафоти вже йдуть в комплекті, але якщо байк Старий або просто на ньому нічого не встановлено краще відразу ж придбати і встановити комплект катафотов – з ними спокійніше їздити навіть вдень. Часто на трасі«сірий » велосипедист«зливається » з дорогою, відблиски світла фар з катафотів роблять його більш помітним.

Іноді буває так, що єдині катафоти ,які присутні на велосипеді – це вузькі смужки на педалях. Це зовсім погано – так Вас на дорозі буде зовсім не помітно.

У правилах дорожнього руху чітко не вказано кількість встановлюваних катафотів: один, два, три, десять.

Передній і задній зазвичай ставлять по одному, а бічних (помаранчевих) два - по одному на кожне колесо.

Завдання катафотів і світлоповертаючих елементів на велосипеді:

  1. Головна функція- зробити байкера більш помітним на дорозі.

    Чесно кажучи, це завдання вони виконують не завжди добре. Особисто на мій погляд, на велосипеді повинні обов'язково стояти ще й ліхтарі.

  2. Позначити напрямки його руху.

    Тут все просто:

    Якщо водій бачить попереду себе білий світ (ліхтар або відображення від катафота) значить, велосипедист їде в зустрічному напрямку.

    Червоний – велосипедист рухається в тому ж напрямку, що і автомобіль.

    Помаранчеві, що рухаються по колу світлові плями – велосипедист перетинає дорогу автомобілю.

При їзді в нічний, вечірній час, в сутінках і при поганій освітленості світло від фар автомобіля, потрапляє на катафот і повертається в тому ж напрямку, звідки прийшов – в результаті водій автомобіля бачить велосипедиста на дорозі заздалегідь, а не в самий останній момент, коли вже загальмувати і запобігти зіткненню неможливо.

У темряві автомобіліст помічає велосипедиста, в іншому, як і пішохода, в середньому на відстані в 30-50 метрів.

Машина, що їде по дорозі зі швидкістю 60 км / год, пролітає в секунду 17 метрів. Тобто у водія всього 2-3 секунди на прийняття рішення про гальмування або об'їзд і здійснення цього маневру.

Якщо машина їде з ближнім світлом, помітити велосипедиста з катафотами можна на відстані близько 150 м, а при дальньому світлі-400 м. так що часу на прийняття рішення у нього буде значно більше, близько 10-20 секунд.

дальність видимості автомобілістом байка з какафотами

Мінус катафотів

Мінус катафотів в тому, що вони погано відбивають світло в дощ, туман, в похмуру погоду. Часто їх стає практично не видно.

Вирішується це питання двома шляхами: можна купити катафоти зі світлодіодами або ще більш кардинально і, на мій погляд, більш правильно – придбанням комплекту ліхтарів: білого для установки попереду і червоного – ззаду.

катафоти звичайні і зі світлодіодами

Форми і розміри катафотів

Геометрична форма і розміри випускаються катафотов не визначені ніякими правилами і бувають найрізноманітніші.

Дуже широкі найкраще кріпити під сідло, причому іноді їх краще ставити навіть вертикально, а не горизонтально. Головне, щоб він ні за що не чіплявся при русі.

Хочеться відзначити тільки, що краще брати сучасні моделі, які випускаються з трохи загнутими всередину краями. Така форма збільшує робочий сектор світловідбивання і робить байк трохи більш помітним з бічних секторів.

Де кріпити катафоти на велосипеді

кріплення катафотів на велосипеді

Правилами дорожнього руху не встановлені точні місця кріплення, але зазвичай їх кріплять так:

Передній катафот (білий) кріплять:

  • над рульовою трубою;
  • на перемичці між ногами вилки;
  • Якщо спереду встановлений багажник або кошик, то можна прикріпити до них.

Задній катафот (червоний) закріплюють на:

Бічні катафоти (помаранчеві)

  • кріплять на спицях коліс. Якщо це двосторонні моделі, то по одному на кожне колесо, а якщо односторонні, але потрібно зробити так, щоб вони були спрямовані вправо і вліво, найкраще ставити по два на кожне колесо.

Найчастіше прості і дешеві моделі кріпляться до спиць на одному або двох гвинтах з широкими шайбами. Є більш просунуті, мають спеціальні замки-засувки для надійного кріплення на спиці.

З точки зору правил ПДР (якщо слідувати строго букві закону) тільки на території України в правилах прописано обов'язкова присутність катафотів на велосипеді взагалі, а збоку повинен бути хоча б один помаранчевий. Ну а на додаток до помаранчевих можна ставити і інші кольори (сині, червоні, зелені і т.п.).

Деякі байкери кріплять на колесо світловідбивачі різних кольорів, роблячи свій велосипед схожим на різнокольорову гірлянду. Що, в общем-то, не погано, так як помітність на дорозі при цьому різко підвищується.

Існує думка, що катафоти на спицях порушують центрування колеса. Вважаю, що вага пластикового світлоповертача настільки малий, що його впливом можна знехтувати. Тим більше, що хоч якось вони починають впливати на таких швидкостях, на яких велосипедисти не їздять.

Якщо вже ви такий супер педант, можна поставити однакові катафоти симетрично осі колеса, хоча знову ж повторюся, ніякого впливу на центрування колеса це не робить.

Катафоти (світлоповертачі) зі світлодіодами

Це порівняно новий тип продукції, невідомий ще кілька років тому, але зараз активно продається. У цьому пристрої додатково встановлені світлодіоди, що збільшують дальність видимості.

Особисто моя думка – краще вже купити нормальний червоний або білий ліхтар спереду або ззаду. Його видимість, а значить і ефективність вище, а за вартістю не набагато дорожче. Тим більше, що батарейки або акумулятори потрібні і тим і тим. А ось для бічних, тих, що вішають на спиці - це річ корисна.

Для поліпшення видимості на дорозі і краси свого «залізного коня » можна використовувати ще два підходи:

  • додаткові світловідбиваючі (світловідбиваючі) елементи;
  • світлодіодне підсвічування.

Світловідбиваючі наклейки, стрічки, фарби, Жилети

Це так само пасивні світлові елементи, які відображають потрапляє на них світло, але самі його не випромінюють.

Дальність їх дії не висока, як у звичайних катафотів, але колірна гамма і простір для фантазії безмежний.

Найбільш часто їх наклеюють на обода і раму.

Ще один дуже хороший варіант для наклейки такої стрічки – велосипедний шолом. Це значно покращує впізнаваність байкера на дорозі. Є навіть моделі шоломів з уже наклеєними світловідбиваючими елементами.

Ще існують спеціальні різнокольорові світлоповертаючі багаторазові стрічки на липучках, які надягають на ноги, руки при русі і вони чітко позначають велосипедиста або невеликі габаритні вогники. Стрічки, що надягають на ноги, додатково ще і захищають штани від попадання між ланцюгом і зірками системи.

Свветовозвращающие наклейки

З приводу нашивок на одязі і наклейок на байкері. Рекомендується, щоб вони були не в одиничному екземплярі, наприклад смуга на шоломі, а були присутні на різних елементах одягу (брюках, рукавах, тулуб, спині або рюкзаку) і в декількох місцях.

Уявіть, що подумає водій, раптово побачив коротку білу смужку з краю дороги? Незрозуміло що це таке: світло у вікні будинків по сторонах вулиці або, може бути, маленьке НЛО летить йому на зустріч.

З іншого боку. Він бачить яскраво-червоний ліхтар, встановлений під сідлом, нижче відображення від катафотів на задньому крилі і педалях, які постійно рухаються вгору-вниз, ту ж білу світловідбиваючу смугу від шолома, і ще якісь елементи на спині або інших частинах велосипеда. Вже ясно, що це зібрання світла – велосипедист на дорозі, посилено крутить педалі. Значить, потрібно його спокійно об'їжджати.

Сам водій і розумію наскільки приємніше і спокійніше заздалегідь побачити їде попереду велосипедиста з правого краю смуги, ніж опинитися перед раптово, не відомо звідки взявся дідусем в темно-сірому піджаку і таких же штанях, на старому велосипеді з відлетів катафотами, але гордо прущемуся посеред дороги зі швидкістю 10 км/ч.

Дуже добре, якщо велосипедист має світловідбиваючий жилет - в такому випадку він гарантовано буде помітний на дорозі.

Велосипедист в светоотражающем жилеті

В якості додаткових світлових елементів застосовують так само світлодіодні браслети безпеки або ліхтарі-маячки.

Сюди ж можна віднести і ще одну оригінальну розробку фірми Volvo – світиться в світлі автомобільних фар фарбу під назвою LifePaint.

Цікаво те, що вона:

  • абсолютно не видима днем, а світиться тільки в темряві при світлі автомобільних фар;
  • випускається у вигляді спрею в балончиках і наноситься так само як і лак для волосся;
  • безпечна, так як створена на водній основі;
  • тримається після нанесення до 10 днів;
  • наносити її можна на сам велосипед, одяг, рюкзаки, шоломи і т. п.

світиться Фарба LifePaint

Світлодіодне підсвічування

На відміну від наклейок, підсвічування використовує джерело живлення: батарейки або акумулятори.

Їх так само кріплять на колеса, раму і, що ще більш цікаво, на спиці.

Варіантів підсвіток, світлодіодних ковпачків на ніпель колеса, всіляких "світлячків" і т.п. в інтернеті продається безліч на будь-який смак. Дуже цікаві програмовані моделі – велосипед стає красивим, і явно не скажеш, що не помітний на дорозі. Особливо це проявляється в місті, де на тлі світяться вітрин і вікон, автомобільних фар, миготливої реклами вогні самотнього велосипедиста губляться і блякнуть.

світлодіодне підсвічування на велосипедах

Єдине побажання при їх використанні – не переборщіть.

Більш детально про підходи до підсвічування велосипеда розказано в статті "Підсвічування на велосипед-для чого потрібно і як вибрати".

В кінці хочеться сказати ось що. Як би ви не прагнули їздити тільки в вдень і в гарну погоду, рано чи пізно настане момент, що доведеться їхати або в темряві, або при поганій видимості. І до цього потрібно бути готовим – тому встановіть катафоти і ліхтарі на велосипеді (особливо якщо це дитячий велосипед) і катайтеся спокійніше.

Доповнювач на цю тему можна ще почитати:

  1. Підсвічування на велосипед – для чого потрібна і як вибрати.
  2. Підсвічування велосипеда світлодіодним ковпачком на ніпелі колеса.
  3. Як вибрати передній ліхтар на велосипед і для чого він потрібен.
  4. Нюанси вибору заднього ліхтаря на велосипед.

Коментарі (0)

Коментарі

Поки немає коментарів

Залишити коментар

Всі поля обов'язкові до заповнення
Ви не представилися
Нам цікава Ваша думка
CAPTCHAОновити зображення
Ви неправильно ввели текст з картинки
Перед публікацією коментарі проходять модерацію