На початок сторінки

Україна, м. Миколаїв
Мережа магазинів "Дом Спорту"
вул. Троїцька (Кірова), 244

(068) 555-79-41

Магазин велосипедов "Спортэк" в Facebook
м. Миколаїв, Мережа магазинів "Дом Спорту"
(068) 555-79-41
Каталог Корзина 0

Як ротор дискового гальма кріпиться до втулки. 6 болтів або CenterLock.

Опубліковано:

Про типи велосипедних гальм детально розказано в статті «Основні види велосипедних гальм. Їх плюси і мінуси».

У цій статті поговоримо про один важливий нюанс дискових гальм – про сумісність в питанні кріплення ротора до втулки.

Справа в тому, що є два варіанти кріплення ротора: на болтах і CenterLock (CL). При покупці або заміні ротора потрібно враховувати яка встановлена втулка і навпаки, якщо хочете замінити втулку, залишаючи старе гальмо, подивіться на ротор.

типи кріплення ротора дискового гальма до втулки

Кріплення ротора до втулки на болтах

Простий і зрозумілий спосіб – ротор кріпиться на декількох болтах до втулки.

Існує кріплення для роторів на:

  • Трьох;
  • Чотирьох;
  • П'яти та
  • Шести болтах

І всі вони не сумісні один з одним.

Типи кріплення роторів дискового гальма на болтах

Найпоширеніший на сьогоднішній день – варіант кріплення на шість болтів. Всі інші моделі застаріли, та в практичному житті використовуються дуже рідко. Якщо тільки це не якісь спеціалізовані або дуже старі втулки та дискові гальма.

Для кріплення ротора до втулки найчастіше використовуються "Torx" болти – зі шліцами типу «зірочка». Хоча, в принципі, ніхто не заважає вкрутити туди звичайні, але сумісні болти під хрестову або плоску викрутку.

При закручуванні болтів спочатку потрібно їх наживити, а вже остаточно затягувати не просто по колу, а за наступною схемою:

Як закручувати Болти на роторі дискового гальма

Причому, обтяжку болтів найкраще зробити не за один обхід, а за кілька, поступово посилюючи силу натягу. Робиться це для того, щоб не перекосити ротор при установці.

Виробники рекомендують затягувати болти з силою 4-6 Nm, іноді 8 Nm.

Якщо використовується спеціальна викрутка з можливістю встановити силу затягування, то тут все просто – встановили потрібне зусилля і закручуєте.

Якщо такої Викрутки немає, то для розуміння, що означає 4-6 Nm: це зусилля можна отримати, якщо тиснути на ручку воротка довгою 10 см з силою 5 кг.

Кріплення CenterLock (CL) ротора дискового гальма до втулки

Вперше цей тип кріплення запропонувала японська компанія Shimano. На сьогоднішній день таке кріплення можна зустріти на втулках Shimano і тих виробників, які придбали у Shinamo ліцензію.

Нюанс тут в тому, що існують два діаметра CenterLock: 35 мм і 47 мм Oversize.

Кріплення CenteLock (CL) ротора дискового гальма до втулки

Саме з'єднання шліцьового типу, яке фіксується на втулці стопорним (притискним) кільцем під спеціальний знімач.

Стопорні кільця бувають з внутрішніми шліцами, і для роботи з ними підходить той же знімач, що і для касет (інструменти сімейства FR-5)

Стопорні кільця CenterLock з внутрішніми шліцами

та з зовнішніми вирізами – для роботи з ними потрібні спеціальні ключі або насадки на воротки (інструменти типу BBT-9, BBT-69.2 або Hollowtech II).

Стопорні кільця CenterLock із зовнішніми вирізами

В якості мінусів CenterLock наводять те, що:

  • Ротор на CenterLock кріпленні може почати люфтить «вперед-назад».
  • Знімати та ставити ротор можна тільки за допомогою спеціальних знімачів.

Щодо люфту насправді думки велосипедистів діляться: одні кажуть, що люфт є, інші стверджують, що «не зустрічали». Думаю, що в реальності це залежить від якості виготовлення ротора і втулки та правильності затягування притискним кільцем.

А ось щодо спеціального ключа для установки – його дійсно, потрібно мати, але якщо у вас встановлена касета, то це може бути один і той же ключ. Цікаві нюанси по ключах непогано описані тут.

Затягувати притискне кільце потрібно з силою 40 Hm. Якщо у Вас є динамометричні інструменти, на яких можна виставити силу затягування – це дуже зручно, в іншому випадку, можна вважати, що затягувати потрібно дуже сильно. Тиснути потрібно з силою 20 кг на ручку довжиною 20 см.

що означає сила 40 Nm

Перехідники з CenterLock на 6 болтів

Обидва варіанти кріплення CenterLock і 6 болтів не сумісні один з одним. Але існують перехідники з втулки з кріпленням CenterLock на ротори з кріпленням 6 болтів. Зворотних перехідників з 6 болтів на CenterLock не буває.

Існує кілька основних конструкцій таких адаптерів:

  • В одних моделях ставлять кільце, в яке вкручуються болти, що утримують ротор. перехідник з втулки CenterLock на 6 болтовий ротор з болтами
  • В інших на кріплення CenterLock встановлюють перехідник зі штирями, на які «сідає» ротор та притискається спеціальним стопорним кільцем. перехідник з втулки CenterLock на 6 болтовий ротор кріпленням на штирях
  • У третьому варіанті на кріплення CenterLock встановлюють перехідник з пазами. Зверху кладуть ротор і притискають його кільцем зі штирями, та все це фіксується стопорним кільцем. перехідник з втулки CenterLock на 6 болтовий ротор з кільцем зі штирями

При покупці обов'язково зверніть увагу на те, яким інструментом буде закручуватися стопорне кільце на адаптері.

І ще один нюанс: при установці ротора уважно подивіться на стрілку, що вказує напрямок його обертання. Встановлювати ротор потрібно строго по стрілці.

облік напрямку обертання ротора дискового гальма при установці

Додатково можна почитати тут:

  1. Основні види велосипедних гальм. Їх плюси і мінуси.
  2. Як гальмувати взимку на велосипеді. які гальма краще.
  3. Типи та особливості велосипедних втулок. На що звернути увагу під час заміни.

Коментарі (2)

Коментарі

  • Спортэк 03.08.2021 13:33
    Дякую за добрі слова )
  • Kirill 03.08.2021 13:31
    Дякуємо! Коротко і зрозуміло.
    Окрема подяка за зрозумілі картинки :)

Залишити коментар

Всі поля обов'язкові до заповнення
Ви не представилися
Нам цікава Ваша думка
CAPTCHAОновити зображення
Ви неправильно ввели текст з картинки
Перед публікацією коментарі проходять модерацію