К началу страницы

Україна, м. Миколаїв
вул. Троїцька (Кірова), 244

(093) 820-50-81
(068) 60-61-831
(0512) 67-51-86
(0512) 58-36-07

Магазин велосипедов "Спортэк" в Facebook   Канал 'Группы компаний Спортэк' в в Яндекс-Дзен
вул. Троїцька (Кірова), 244
(093) 820-50-81, (068) 60-61-831,
  (0512) 67-51-86, 58-36-07
Каталог Корзина 0

Знос велосипедного ланцюга. Що це таке і як виміряти знос велоцепі.

Опубликовано:

Відредаговано: 04.09.2017

Перш за все, давайте розберемося, що таке знос ланцюга та які є критерії його зносу.

Знос ланцюга — це її подовження внаслідок розточування пінами (осями) своїх посадочних місць. На кожній ланці буквально частки міліметра. Але в результаті вже весь ланцюг не може нормально лягти на зірки касети. Почитати про пристрій велоцепи можна в статті «Велосипедний ланцюг».

Після цього відбувається підточування профілю зірки під новий посадковий розмір ланки. Ланцюг продовжує розтягуватися, все сильніше сточуючи метал зірки і, врешті-решт, починає «стрибати», зриватися на сусідні зірки або навіть прокручуватися.

Критерії зносу велосипедного ланцюга.

Вважається, що якщо подовження лежить в межах 0 - 0,52% від повної довжини ланцюга, то все в порядку і можна кататися.

Якщо в межах 0,52 - 1,0%, то ланцюг вже потрібно міняти однозначно, але і, швидше за все, зносилися самі використовувані вами зірки.

Якщо міняти ланцюг при подовженні 1,0 - 1,04% і не міняти задніх зірок, то новий ланцюг ще може не проскакувати на них. Це потрібно дивитися при їзді.

Якщо міняти подовжену більш ніж на 1,04% ланцюг і не поміняти задні зірки, то нова обов'язково буде проскакувати на старих зношених зірках.

Сточуються в першу чергу найпопулярніші зірки в касеті — середні передачі. Якщо замість розтягнутого ланцюга поставити новий, то вiн вже не зможе нормально працювати, так як посадочні місця розточені.

У нашому дитинстві велоцепи практично не зношувалися і викидалися разом з велосипедом. Чому?

По-перше, найголовніше, практично всі дитячі, юнацькі та багато дорослих міські велосипеди були одношвидкісними, тому ланцюги не піддавалися бічних вигинів і не терлися об зірки. Тобто зносу як такого не було.

По-друге, на матеріалах, з якого їх виготовляли, ніхто не економив. Це була хороша високовуглецева сталь, яка значно зменшує знос деталей, що труться, і товщина бічних пластин у ланок була трохи більше, ніж зараз.

Після зими ланцюг протирали, змащували рідким мастилом і вперед, кататися. Якщо в'їхав кудись в бруд, то відмивали весь велосипед звичайною водою, заодно змиваючи весь бруд і пісок з ланцюга, а після цього знову змащували (стаття про те як правильно мити і змащувати велоцепь).

Зазвичай ще на початку сезону або за необхідності підтягували натяг ланцюга, регулюючи його положенням заднього колеса. Нічого складного не було.

В принципі, практично все те ж саме, можна робити і зараз з ланцюгами одношвидкісних велосипедів. Правда, виробники все ж трохи економлять на матеріалах при виготовленні дешевих моделей. У зв'язку з цим хочеться відзначити C хорошого боку українського виробника ланцюгів для одношвидкісних велосипедів "Тяжмаш" та латвійського "Ditton". Їх продукція відрізняються відмінною якістю і цілком прийнятною ціною.

З ланцюгами для моделей велосипедів з перемиканнями передач все складніше.

Вони повинні бути більш гнучкими, щоб дозволяти перемикати швидкості.

Як змусити ланцюг гнутися убік?

В одношвидкісних велосипедних ланцюгах з'єднання сусідніх ланок складалося з штифта, що з'єднує сусідні ланки (пін), циліндричного склянки, скріплює пластини внутрішньої ланки, крізь який проходив штифт, і ролика, що знаходиться поверх склянки. Такий ланцюг практично не згиналася в поперечному напрямку.

У багатошвидкісних ланцюгів склянки немає. Його роль виконують загнуті всередину навколо отворів краю внутрішніх щічок, між якими існує зазор, що дозволяє кожній ланці трохи згинатися убік щодо іншої ланки. Краї мають кілька округлену поверхню, що дозволяє ланцюга краще згинатися в поперечному напрямку. Все це сприяє кращому переключенню передач і роботі з перекосом. Крім того, масло може легше проникати всередину для змащення штифта.

Пристрій велосипедного ланцюга

 

Ланцюг постійно треться об зірочки, і тому зношуються вони одночасно. Правда, ланцюг зношується значно швидше. В середньому в 2-3 рази швидше зірок на касеті (на задньому колесі) і в 4-6 разів швидше передніх зірок. Це при своєчасній заміни ланцюга.

Якщо ж ланцюг довго не міняти, то він дуже швидко «з'їсть» зірки касети, особливо ті, на яких найчастіше їздите. Згодом почнуть страждати передні зірки. Так що якщо не хочете міняти все трансмісію потрібно вчасно міняти ланцюг – це значно економічніше.

Не можна сказати, що знос ланцюга дуже сильно залежить від пробігу. Тут важливіше, де та як ви їздили. Якщо це спокійна їзда по місту, без ривків і сильних «ударних» навантажень, то він протягне значно довше. А ось якщо ганяти по бруду, лісі, піску, то може не витримати і 500-800 км. Найстрашніше для ланцюга - налиплі бруд та пісок. Він працюють як абразив, сточуючи зуби передач і ланки ланцюга.

 

Зношена касета велосипеда Зношені зуби касети велосипеда
Зношена касета велосипеда Зношені зуби касети велосипеда

 

Як виміряти знос ланцюга.

Груба перевірка зносу ланцюга

У першому наближенні, оцінити знос можна візуально.

Перший спосіб. Зафіксуйте відрізок ланцюга довжиною 15-20 сантиметрів двома руками і спробуйте його зігнути поперек, як показано на малюнку.

Якщо ви бачите, що ланцюг дуже сильно згинається-швидше за все він зношен і потрібно зайнятися заміною. Наскільки сильно зношен краще уточнити за допомогою калібру, робота з яким описана нижче.

Вимірювання зносу ланцюга приблизне Другий варіант. надіньте ланцюг на провідну зірку і відтягніть з одного боку рукою, як показано на малюнку. Якщо "дельта" перевищує 3-4 мм – ланцюг так само може бути зношен.

Є більш простий та точний варіант – використання спеціальних інструментів: калібру або штангенциркуля

 

 

 

 

Вимірювання зносу велоцепи за допомогою калібру (шаблону)

Калібри або шаблони для вимірювання зносу ланцюга бувають різних форм і виробників. Вони вимірюють подовження ланцюга у відсотках від загальної довжини. Виготовляються або методом штампування або лазерним різанням. Деякі зразки наведені на малюнку нижче.

Калібри (шаблони) для виміру зносу ланцюга

Використовуючи шаблон можна ланцюг не знімати з велосипеда.

Метод вимірювання простий і інтуїтивно зрозумілий. Якщо сторона шаблону з цифрами 75 або 0.75, що відповідає зносу в 0,75%, не вставляється в ланки ланцюга – у Вас все нормально і можна на ньому кататися.

Якщо сторона шаблону «0.75» вставляється в ланки ланцюга, а сторона «1.0» ні, значить вже пора ланцюг міняти, поки зірочки не істерлися.

Якщо вставляється сторона шаблону 1.0, то ланцюг потрібно викидати і уважно подивіться на зірочки, швидше за все їх те ж потрібно міняти, так як якщо поставити на старі зірки новий ланцюг, то він буде проскакувати.

Як заміряти знос ланцюга калібром( шаблоном)

Вимірювання зносу велосипедного ланцюга за допомогою штангенциркуля

Якщо калібру немає або купувати його занадто дорого можна скористатися лінійкою або, що значно точніше, штангенциркулем. Тим більше що в нашій високоосвіченій країні практично будь-який чоловік звертається з ним на «ти».

Беремо штангенциркуль, виставляємо на ньому 119 мм, і вставляємо верхні упори (для вимірювання внутрішнього діаметра) в ланцюг. Слідкуйте, щоб губки штангенциркуля лягли рівно на ролики, а не потрапили в зазор між роликом і внутрішньої пластиною. Розводимо їх, натягуючи штангенциркулем ланцюг, і дивимося на цифру:

  • від 119,7 до 120,6 мм - нормальний знос, заміна ланцюга не потрібно;
  • від 120,6 до 120,9 мм - потрібна заміна ланцюга, можливий період приробітку ланцюга до касети;
  • Більше 120,9 мм-треба міняти ланцюг та касету.

Деякі пропонують вимірювати 304.8 мм, але, по-моєму, це не настільки зручно як 119 мм.

Вимірювання зносу велоцепи штангенциркулем

Як заміряти знос ми розглянули, а в наступній статті розглянемо питання: Як зменшити знос велосипедного ланцюга?

Відео Як правильно виміряти знос велосипедного ланцюга

Що ще можна почитати про велосипедні ланцюги:

  1. Велосипедний ланцюг. Пристрій, маркування, ширина і правила підбору велоцепи
  2. Як правильно мити і змащувати велосипедний ланцюг
  3. Як зменшити знос велосипедного ланцюга
  4. Як правильно визначити довжину і натяг ланцюга
  5. Як зняти ланцюг з велосипеда. Вичавка ланцюга - що це таке і як їй користуватися.
  6. Як захистити штани, спідниці, пальто і плащі від попадання в ланцюг велосипеда
  7. Як поставити злетіла ланцюг на велосипеді
  8. Захист велосипедного ланцюга і зірок. Рокринг.
Комментарии (0)

Комментарии

Пока нет комментариев

Оставить комментарий

Все поля обязательны к заполнению
Вы не представились
Неправильно введен e-mail
Нам интересно Ваше мнение
CAPTCHAОновити зображення
Вы неправильно ввели текст с картинки
Перед публикацией комментарии проходят модерацию
// //